Iedereen met interesse in mooie boerenproducten uit onze regio kent inmiddels Farms Around wel. Mits je actief bent op Instagram. Farms Around wordt gerund door Olga Sprangers en heeft inmiddels bijna 15.000 volgers. Recentelijk maakte Olga voor ons een post over de Aardpeer-campagne van biologisch akkerbouwer Jelle Knoot. Hoogste tijd om haar eens meer te vragen over haar initiatief.

Door Rachelle Eerhart

Wat is Farms Around?
‘Farms Around is mijn online mediaproject over lokaal voedsel en boerderijen. Met dit project wil ik boeren en producenten ondersteunen en consumenten laten zien waar ze deze producten zelf kunnen kopen. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om overal lokale producten te vinden, en ik wil de interesse in lokaal voedsel en in het koken met lokale producten vergroten.

Ik heb sinds kort ook een website, met een kaart met alle locaties die ik heb bezocht. Inmiddels zijn dit er bijna 250. Als je de kaart bekijkt zie je nog wel vooral locaties in het Westen, maar ik zou het te gek vinden als er overal locaties komen staan. Mensen uit bijvoorbeeld Limburg of Brabant benaderen me regelmatig via een direct message of ik daar ook plekken ken. Dan geef ik tips, over locaties die ik ken maar waar ik nog niet ben geweest. De boerderijen waar ik over post, wil ik wel echt zelf bezocht hebben.’

Olga op bezoek bij Boerderij Landlust in Maasland tijdens de Rotterdam de boer op!-dagen in 2023

Kan je je aanpak omschrijven?
‘Ik bezoek boerderijen, kwekerijen, streekwinkels en ik vertel hierover op Farms Around. Zo geef ik boeren, mooie lokale producten en productieprocessen een podium met mooie foto’s en video’s, en ik geef mijn volgers tips over waar ze lokale producten kunnen vinden.

Wat ik promoot gaat niet alleen over het doen van boerenboodschappen, maar ook over het leren kennen van een regio en van de producten die er geproduceerd worden. Zo laat je je kinderen en andere mensen zien waar ons voedsel vandaan komt. Daar weten mensen zo weinig van tegenwoordig! Toen ik laatst een spruitenstam van de Rotterdamse Oogst postte kreeg ik daar zoveel reacties op. Ook het proces van kaas maken kennen veel mensen niet.

Dus ik promoot dit op een aansprekende wijze. Het is een vorm van entertainment! Ikzelf en mijn kinderen staan vaak op de foto’s omdat mensen dat herkennen. Ik probeer zo ook het voorbeeld te geven dat het leuk is om zo samen met je kinderen of vrienden op stap te gaan.’

Is het al een full-time job?
‘Nee nog niet, maar het begint er soms wel een beetje op te lijken! Het kost wel veel tijd: boerderijen bezoeken, teksten schrijven, foto’s bewerken, posten & reageren op reacties. Alles bij elkaar kost een post al snel een volle werkdag. En ik heb veel tijd en energie gesproken in het opbouwen van deze community op Instagram, wat ik doe naast mijn baan als communicatiemanager bij een ngo.

Ik vind het leuk wat ik doe, ik zie de impact en ik wil met meer boerderijen en lokale organisaties samenwerken om lokaal voedsel via Farms Around te promoten. Ik sta open voor samenwerkingen en interessante projecten en in de toekomst hoop ik van Farms Around mijn fulltime baan te maken.’

Olga met biologisch boer Jelle Knoot tijdens zijn ‘Aardpeer Samen voor Grond’-campagne in maart 2024

Voor Rotterdam de boer op! heb je een aantal betaalde posts gemaakt over natuurinclusieve boeren. Hoe kijk je zelf naar duurzaam of natuurinclusief produceren?
‘Ik zou zelf super graag onderdeel zijn van de beweging die biologische en natuurinclusieve producten beschikbaar maakt voor een grotere groep mensen. Laatst was ik bijvoorbeeld bij biologische boeren Gerard en Mieke Mul van Boerderij Boterhuys in Warmond en ik vond het echt geweldig om hun verhaal over kalf bij de koe te horen. Ik ben ook erg geïnspireerd door Jelle Knoot en wat hij doet op zijn boerderij in de Hoeksche Waard.

Ik denk dat social media echt een bijdrage kan leveren aan meer bewustzijn over duurzaamheid. Maar je moet beginnen bij het überhaupt vergroten van het bewustzijn over producten van boeren. Mensen hebben vaak geen idee waar ze iets kunnen kopen dat anders is dan producten in de supermarkt. Interesse en bewustwording moeten echt groeien! Dan kan je mensen uitleg gaan geven over andere aspecten op het gebied van duurzaamheid. De volgende stap is het ook beschikbaar maken voor grotere groepen.’

Is Farms Around alleen voor consumenten?
‘Nee zeker niet, ik merk ook dat ik ook gevolgd wordt door boeren uit andere landen en door chefs en voedselexperts die iets met lokaal voedsel willen gaan doen. De doelgroep is dus echt breder!’

Volg Olga en Farms Around hier op Instagram. Bekijk ook haar website www.farmsaround.nl

Olga bij Hoeve Ackerdijk in Schipluiden tijdens de Rotterdam de boer op!-dagen 2023