Tijdens de challenge ‘lokaal & natuurinclusief inkopen’ was Hoeve Biesland één van de horeca-leveranciers die we gepromoot hebben. Het Nieuwe Nassen maakte dit filmpje over hoe restaurant Trattoria Sophia op de Lloydpier de kennismaking met deze leverancier is aangegaan. Tijd om even te bellen met chef verkoop van Hoeve Biesland Elien, om te vragen hoe de challenge haar bevallen is! 

Door Rachelle Eerhart

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacybeleid.

We hebben jullie gepromoot tijdens de challenge, hoe is dat uitgepakt voor jullie?
“Wat voor ons heel belangrijk is geweest is dat door deze introductie de chefs met heel andere ogen op het erf kwamen. Veel geïnteresseerder in de natuurinclusieve landbouw, in wat we hier doen, in plaats van dat ze direct de melk wilden proeven. Als de drijfveer is: ‘Wat is eigenlijk natuurbeheer, en welke producten kun je van een natuurinclusieve boerderij betrekken? Dan is dat een hele andere insteek dan vragen naar de prijs van de biefstuk.’ We konden veel meer vertellen over onze rol als landschapsbeheerder en hoe we samen met boswachters tot een visie daarop komen. De producten die een chef van ons in de keuken krijgt, komen uit een biodivers landschap en nemen dus ook de rijkheid daarvan in zich mee. Omdat de chefs ook langskwamen op het bedrijf en zagen wat we doen hier, kregen we bijvoorbeeld een vraag van een chef hoe hij ons kan helpen om de koe helemaal te verwaarden zodat wij genoeg verdienen om deze aandacht voor landschap en biodiversiteit te blijven houden.”

Een scholekster in de Bieslandse polder

Dat klinkt heel mooi, maar ook een beetje ingewikkeld. Hoe kunnen chefs zaken met jullie doen?
“We hebben meer dan 900 biologische producten en we rijden vijf dagen in de week in Rotterdam. Dus het is niet ingewikkelder om bij ons in te kopen dan bij een andere groothandel. We beleveren wekelijks 90 zakelijke klanten tijdens 220 stops in de regio Rotterdam, Delft en Den Haag. De meeste horecaklanten beginnen gewoon met bestellen en komen pas later een keer op het bedrijf langs. Dan realiseren ze zich vaak pas waar het eigenlijk over gaat hier. We proberen dit ook te stimuleren door events voor onze zakelijke klanten te organiseren op het erf.”

Krijg je ook weleens iets mee van hoe de gasten reageren op jullie producten?
“Chefs zijn soms verbaasd over dat mensen ons al lang kennen als ze ons op de kaart zetten. Chefs weten vaak niet dat wij voor burgers al best een bekend merk zijn in de regio. Ze oogsten dan vaak waardering bij de gast!”

Tenslotte, waar kunnen mensen in de Rotterdamse regio van jullie producten genieten?
“Harvest Coffee & Bakery, Restaurant Rotonde, The Harvest, Le Nord, Giraffe Coffee Roasters, Trattoria Sophia, Jordy’s Bakery, NOTK, Urban Espresso Bar & Wolly aan de Waterkant qua horeca. Mensen kunnen onze producten ook kopen bij Rechtstreex, Ekoplaza en BioKleiweg. En ze kunnen zich natuurlijk abonneren op ons groentenabonnement, het Kistje vol Smaak.”

www.hoevebiesland.nl

De zuivelproducten van Hoeve Biesland